Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Małgorzata Litwinowicz-Droździel | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Teksty do interpretacji: Wilhelm i Jakub Grimm, Baśnie dla dzieci i dla domu, przeł. Eliza Pieciul-Kamińska, Poznań 2010. E.T.A. Hoffmannn, Piaskun, przeł. Antoni Lange, wyd. dowolne. Mary Shelley, Frankenstein, czyli współczesny Prometeusz, przeł. Maciej Płaza, Czerwonak 2013. Adam Mickiewicz, Ballady i romanse, wyd. dowolne. Horacy Walpole, Zamczysko w Otranto, przeł. Marta Przymanowska, wyd. dowolne. Seweryn Goszczyński, Zamek kaniowski, wyd. dowolne. Anna Mostowska, Strach w zameczku. Powieść prawdziwa w: Opowieści niesamowite z języka polskiego, PIW, Warszawa 2021. Edgar Allan Poe, wybór nowel. Jan Barszczewski, Włosy krzyczące na głowie w: Opowieści niesamowite z języka polskiego, PIW, Warszawa 2021. Władysław Stanisław Reymont, Dziwna opowieść, tamże. Bolesław Prus, Zemsta, wyd. dowolne. Stefan Grabiński, Czad i Błędny pociąg. Legenda kolejowa, w: Opowieści niesamowite… Joseph Conrad, Jądro ciemności, przeł. Magda Heydel, Kraków 2011. Literatura przedmiotu Albert Béguin, Dusza romantyczna i marzenie senne. Esej o romantyzmie niemieckim i poezji francuskiej, przeł. Tomasz Stróżyński, Gdańsk 2011. Barbara Bobrowska, Małe narracje Prusa, Gdańsk 2004. Maria Janion, Kobiety i duch inności, wyd. dowolne. Maria Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, wyd. dowolne Maria Janion, Gorączka romantyczna, wyd. dowolne. Julian Maślanka, Literatura a dzieje bajeczne, wyd. dowolne. Marta Piwińska, Wolny myśliwy. Osiem prób czytania Mickiewicza, Gdańsk 2003. Wojciech Tomasik, Ikona nowoczesności. Kolej w literaturze polskiej, wyd. dowolne. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Opowieści niesamowite. Narracja i wyobraźnia w kulturze XIX wieku Opowiadanie jest silną ludzką dyspozycją. Wydaje się, że ma ona charakter uniwersalny – we wszystkich kulturach świata opowiadało się i opowiada. Sądzę, że można – skupiając się właśnie na praktykach opowiadania – prześledzić również najistotniejsze zmiany społeczne i medialne dokonujące się w kulturze polskiej i europejskiej w wieku XIX. Formy narracyjne tego czasu chętnie i często eksplorują pole rozpoznawane jako niesamowite: dziwne, niepokojące, związane z intuicją i snem, wyrastające ze snującego całkiem oddzielną, swoją opowieść krajobrazu. Z czasem – w miarę tego jak zbliżamy się do końca stulecia – coraz częściej w polu zainteresowań autorek i autorów pojawiają się tematy futurologiczne; lub inaczej – kostium „opowieści o przyszłości” używany jest by zmierzyć się ze współczesnymi problemami. Osią zajęć są wybrane teksty literackie z epoki. Zawsze są to krótkie formy narracyjne – ballada, baśń, powieśc poetycka, nowela, opowiadanie. Będziemy je czytać i interpretować zastanawiając się nad tym, jakie ważne wątki epoki, kryzysy społeczne i dylematy poznawcze są niesione właśnie przez tę „błahą” formę opowieści mówionej i pisanej. Będziemy się także zastanawiać nad tym, na ile (czy w ogóle) narracja otwiera pole do wyrażania tego, co niemożliwe w dyskursie publicystycznym i naukowym: przeświadczeń i intuicyjnych rozpoznań. Przy okazji tych lektur będziemy się także zastanawiać nad zmianami medialnymi w kulturze polskiej i europejskiej wieku XIX: w jaki sposób/kiedy – mówione zostaje zastąpione przez pisane; jakie znaczenie w tym wszystkim mają zjawiska takie jak kultura konwersacji, normy życia towarzyskiego, obieg medialny, powieść w odcinkach, prasa popularna itd. W wielu przypadkach mamy przecież do czynienia z tekstem, który ma swoją historię performatywną: odczytań, wykonań, przywołań i innych form społecznego uobecniania. Tematy poruszane na zajęciach to: - wyobraźnia i narracyjność wieku XIX; - pojęcie niesamowitości i jego odblaski w literaturze; - praktyka opowiadania; - literatura jako zwierciadło istotnych zagadnień kulturowych wieku XIX: wynalazczość, emancypacja, kolonializm; - małe formy literackie i obiegi kultury popularnej; - współczesne odczytania "dzięwiętnastowieczności". |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- moderowana dyskusja na zajęciach; - wspólna interpretacja tekstów; - drobne działania warsztatowe; - drobne zadania tekstowe (krótkie komentarze do wybranych lektur); - jedna krótka prezentacja w ciągu semestru. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
- udział w zajęciach - obecność, przygotowanie i aktywny udział w dyskusjach; - wykonywanie drobnych zadań tekstowych (krótkie komentarze pisemne do wybranych lektur); - praca pisemna na ocenę. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.