Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD] Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia, grupa nr 4

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD]
Zajęcia: Semestr zimowy 2023/24 [2023Z] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy piątek, 11:30 - 13:00
sala 3
Szpital Św. Rocha - Polonistyka jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 11
Limit miejsc: 14
Prowadzący: Agata Łuksza
Literatura:

Zajęcia przewidują wspólne rekonstruowanie „mapy” bawiącej się Warszawy, w odwołaniu do pamiętników, materiałów prasowych, materiałów ikonograficznych, repertuarów, etc. Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru.

Wybrana literatura

Marshall Berman, “Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, tłum. Marcin Sztuster, wstęp Agata Bielik-Robson, Universitas, Kraków 2006, rozdz. Faust Goethego: tragedia rozwoju, s. 47–111.

Peter Brooks, "Melodrama, Body, Revolution", w: "Melodrama: Stage, Picture, Screen", red. J. Bratton, J. Cook, Ch. Gledhill, British Film Institute, London 1994.

Raymond Corbey, "Ethnographic Showcases, 1870-1930", "Cultural Anthropology", Vol. 8, No. 3 (Aug., 1993), pp. 338-369.

Maria Janion, "Wampir. Biografia symboliczna", Gdańsk 2008.

Jan Michalik, "Helena Modrzejewska w oczach teatromanki", w: "Z miłości do sztuki. Helena Modrzejewska" (1840–1909), Kraków 2009.

Ewa Partyga, "Wiek XIX. Przedstawienia", Warszawa 2016.

Dobrochna Ratajczakowa, "Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych", UAM, Poznań 2015.

Anna Wieczorkiewicz, "Kobieta-małpa, kobieta-niedźwiedź", “Konteksty” 2006, nr 1, s. 40–46.

P. F. A. Carmouche, Ch. Nodier, "Upiór: melodrama w trzech aktach z prologiem", tłum. B. Kudlicz, Warszawa 1821.

F. Raimund, "Chłop milionowy, czyli dziewczyna ze świata czarownego: melodrama alegoryczna w trzech aktach", tłum. J. Damse, Warszawa 1830.

F. Schober, "Podróż po Warszawie: operetka komiczna w siedmiu obrazach", Warszawa 1878.

Prowadząca udostępnia teksty w formie elektronicznej.

Zakres tematów:

W ramach zajęć studenci poznają historię i teorię popularnych praktyk teatralnych i widowiskowych w dziewiętnastowiecznej Warszawie z perspektywy teatroznawczej, czyli takiej, która uprzywilejowuje nie jakość tekstu dramatycznego, lecz działania sceniczne – to, co działo się na scenie w interakcji między tekstem, aktorem, władzą i publicznością.

Zajęcia opierają się na założeniu, że gatunki popularne dają szczególny wgląd w „dziewiętnastowieczność” jako formy, które bezpośrednio wyrastały z ówczesnej rzeczywistości społecznej i stanowiąc względnie powszechne doświadczenie, zarazem tę rzeczywistość w sposób najbardziej wyrazisty petryfikowały bądź modyfikowały. Dlatego omawiany materiał będzie zorganizowany na przecięciu kategorii z porządku teatralnego oraz kategorii wyznaczających paradygmat „dziewiętnastowieczności”, takich jak: niesamowitość, rewolucja, nacjonalizm/naród, emancypacja, imperium, Orient, nowoczesność, mobilność, konsumpcja, dyscyplina

Metody dydaktyczne:

Wspólne omawianie tekstów i materiałów wizualnych, dyskusja, praca w grupach, referaty.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie obecności (min. 70%), aktywności i pracy semestralnej.

Uwagi:

Tytuł zajęć: "Warszawa się bawi: teatr, widowiska i narodziny kultury popularnej

w XIX wieku"

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)