Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD]
Semestr zimowy 2024/25
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2024/25 [2024Z]
(w trakcie)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Część spotkań jest ukryta - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 17 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 13 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Agata Łuksza | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Zajęcia przewidują wspólne rekonstruowanie „mapy” bawiącej się Warszawy, w odwołaniu do pamiętników, materiałów prasowych, materiałów ikonograficznych, repertuarów, etc. Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru. Wybrana literatura Marshall Berman, “Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”. Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, tłum. Marcin Sztuster, wstęp Agata Bielik-Robson, Universitas, Kraków 2006, rozdz. Faust Goethego: tragedia rozwoju, s. 47–111. Peter Brooks, "Melodrama, Body, Revolution", w: "Melodrama: Stage, Picture, Screen", red. J. Bratton, J. Cook, Ch. Gledhill, British Film Institute, London 1994. Raymond Corbey, "Ethnographic Showcases, 1870-1930", "Cultural Anthropology", Vol. 8, No. 3 (Aug., 1993), pp. 338-369. Maria Janion, "Wampir. Biografia symboliczna", Gdańsk 2008. Jan Michalik, "Helena Modrzejewska w oczach teatromanki", w: "Z miłości do sztuki. Helena Modrzejewska" (1840–1909), Kraków 2009. Ewa Partyga, "Wiek XIX. Przedstawienia", Warszawa 2016. Dobrochna Ratajczakowa, "Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych", UAM, Poznań 2015. Anna Wieczorkiewicz, "Kobieta-małpa, kobieta-niedźwiedź", “Konteksty” 2006, nr 1, s. 40–46. P. F. A. Carmouche, Ch. Nodier, "Upiór: melodrama w trzech aktach z prologiem", tłum. B. Kudlicz, Warszawa 1821. F. Raimund, "Chłop milionowy, czyli dziewczyna ze świata czarownego: melodrama alegoryczna w trzech aktach", tłum. J. Damse, Warszawa 1830. F. Schober, "Podróż po Warszawie: operetka komiczna w siedmiu obrazach", Warszawa 1878. Prowadząca udostępnia teksty w formie elektronicznej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
W ramach zajęć studenci poznają historię i teorię popularnych praktyk teatralnych i widowiskowych w dziewiętnastowiecznej Warszawie z perspektywy teatroznawczej, czyli takiej, która uprzywilejowuje nie jakość tekstu dramatycznego, lecz działania sceniczne – to, co działo się na scenie w interakcji między tekstem, aktorem, władzą i publicznością. Zajęcia opierają się na założeniu, że gatunki popularne dają szczególny wgląd w „dziewiętnastowieczność” jako formy, które bezpośrednio wyrastały z ówczesnej rzeczywistości społecznej i stanowiąc względnie powszechne doświadczenie, zarazem tę rzeczywistość w sposób najbardziej wyrazisty petryfikowały bądź modyfikowały. Dlatego omawiany materiał będzie zorganizowany na przecięciu kategorii z porządku teatralnego oraz kategorii wyznaczających paradygmat „dziewiętnastowieczności”, takich jak: niesamowitość, rewolucja, nacjonalizm/naród, emancypacja, imperium, Orient, nowoczesność, mobilność, konsumpcja, dyscyplina |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Wspólne omawianie tekstów i materiałów wizualnych, dyskusja, praca w grupach, referaty. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Tytuł zajęć: "Warszawa się bawi: teatr, widowiska i narodziny kultury popularnej w XIX wieku" |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.