Pracownia IV
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-PRAC-IV |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia IV |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG I rok II st. Muzykologia II rok II st. Muzykologia Pracownie dla I-II r. studiów II stopnia Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone kształtowaniu podstaw warsztatu w pracy naukowej muzykologa. |
Pełny opis: |
W ramach Pracowni IV w semestrze letnim roku ak. 2024/25 studenci będą pracowali nad kształtowaniem i pogłębianiem umiejętności oraz nabywaniem kompetencji w zakresie przygotowania wszelkiego rodzaju tekstów naukowych z zakresu muzykologii, formułowania hipotez i pytań badawczych, argumentacji naukowej, debat naukowych itd., wyciągania właściwych wniosków z lektur naukowych i formułowaniu prawidłowych konkluzji. Zajęcia będą miały formę warsztatów, w trakcie których krytycznemu osądowi poddane zostaną wybrane teksty muzykologiczne, zarówno ogólne, należące do kanonu polskiego piśmiennictwa muzykologicznego, jak i specjalistyczne – głównie z zakresu historii muzyki powszechnej, dopasowane profilem do potrzeb uczestników Pracowni IV. Studenci będą wdrażani do przygotowywania podstawowych form tekstów w pracy naukowej, opracowując m.in. streszczenia prac naukowych, formułując abstrakty wystąpień naukowych, pisząc recenzje naukowe, przygotowując na piśmie modele wniosków (aplikacji) np. na finansowanie badań naukowych (np. grantowych), wniosków stypendialnych, itp., a w tych ramach ćwiczone będzie również prawidłowe stosowanie podstawowych elementów tekstów naukowych, jak bibliografia, przypisy, indeksy, itp. Omówione też zostaną zagadnienia związane z organizacją pracy badawczej w muzykologii i szerzej – w naukach o sztuce. Zadane do czytania teksty naukowe będą również dyskutowane w ramach debat, poddane one zostaną wymianie argumentów i stanowić będą punkt wyjścia do definiowania istoty sporów naukowych. |
Literatura: |
Umberto Eco i in., Jak napisać pracę dyplomową: poradnik dla humanistów, przekład i aneks Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007. Roman Ingarden, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, w: Roman Ingarden, Studia z estetyki, t. 2, Warszawa: PWN 1958, s. 161–295. Zofia Lissa, O istocie dzieła muzycznego, w: Zofia Lissa, Wybór pism estetycznych, Kraków: Universitas 2008, s. 85–115. Szczegółowe lektury zostaną dopasowane do indywidualnych potrzeb uczestników pracowni |
Efekty uczenia się: |
Nabycie podstawowego warsztatu niezbędnego do właściwego formułowania i definiowania problemów badawczych, do samodzielnego stawiania hipotez, do krytycznej analizy tekstów naukowych z zakresu muzykologii i merytorycznej polemiki naukowej. Pracownia ma również pomóc w sprawnym i rzetelnym formułowaniu argumentów naukowych zarówno w tekstach pisanych, jak i w przekazie ustnym. Efektem uczestnictwa w Pracowni IV winno być też przygotowanie warsztatowe do sprawnego ukończenia pracy magisterskiej spełniającej wymogi stawiane tego typu pracom na Uniwersytecie Warszawskim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu (oprócz obecności na zajęciach) będzie przygotowanie w trakcie semestru kilku krótkich prac pisemnych stanowiących praktyczne wdrożenie form tekstów naukowych omawianych w ramach Pracowni IV. Oceniana będzie trafność ujęcia treści w ramach określonej formy tekstu, kreatywność, pomysłowość, styl pisania i poprawność językowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRAC-MGR
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia magisterska, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Szymon Paczkowski | |
Prowadzący grup: | Szymon Paczkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia magisterska - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone kształtowaniu podstaw warsztatu w pracy naukowej muzykologa. |
|
Pełny opis: |
W ramach Pracowni IV w semestrze letnim roku ak. 2024/25 studenci będą pracowali nad kształtowaniem i pogłębianiem umiejętności oraz nabywaniem kompetencji w zakresie przygotowania wszelkiego rodzaju tekstów naukowych z zakresu muzykologii, formułowania hipotez i pytań badawczych, argumentacji naukowej, debat naukowych itd., wyciągania właściwych wniosków z lektur naukowych i formułowaniu prawidłowych konkluzji. Zajęcia będą miały formę warsztatów, w trakcie których krytycznemu osądowi poddane zostaną wybrane teksty muzykologiczne, zarówno ogólne, należące do kanonu polskiego piśmiennictwa muzykologicznego, jak i specjalistyczne – głównie z zakresu historii muzyki powszechnej, dopasowane profilem do potrzeb uczestników Pracowni IV. Studenci będą wdrażani do przygotowywania podstawowych form tekstów w pracy naukowej, opracowując m.in. streszczenia prac naukowych, formułując abstrakty wystąpień naukowych, pisząc recenzje naukowe, przygotowując na piśmie modele wniosków (aplikacji) np. na finansowanie badań naukowych (np. grantowych), wniosków stypendialnych, itp., a w tych ramach ćwiczone będzie również prawidłowe stosowanie podstawowych elementów tekstów naukowych, jak bibliografia, przypisy, indeksy, itp. Omówione też zostaną zagadnienia związane z organizacją pracy badawczej w muzykologii i szerzej – w naukach o sztuce. Zadane do czytania teksty naukowe będą również dyskutowane w ramach debat, poddane one zostaną wymianie argumentów i stanowić będą punkt wyjścia do definiowania istoty sporów naukowych. |
|
Literatura: |
Umberto Eco i in., Jak napisać pracę dyplomową: poradnik dla humanistów, przekład i aneks Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007. Roman Ingarden, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, w: Roman Ingarden, Studia z estetyki, t. 2, Warszawa: PWN 1958, s. 161–295. Zofia Lissa, O istocie dzieła muzycznego, w: Zofia Lissa, Wybór pism estetycznych, Kraków: Universitas 2008, s. 85–115. Szczegółowe lektury zostaną dopasowane do indywidualnych potrzeb uczestników pracowni |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.