Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pracownia IV

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-PRAC-IV
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia IV
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: Fakultety, Pracownie, OG
I rok II st. Muzykologia
II rok II st. Muzykologia
Pracownie dla I-II r. studiów II stopnia
Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia będą poświęcone kształtowaniu podstaw warsztatu w pracy naukowej muzykologa.

Pełny opis:

W ramach Pracowni IV w semestrze letnim roku ak. 2024/25 studenci będą pracowali nad

kształtowaniem i pogłębianiem umiejętności oraz nabywaniem kompetencji w zakresie

przygotowania wszelkiego rodzaju tekstów naukowych z zakresu muzykologii, formułowania

hipotez i pytań badawczych, argumentacji naukowej, debat naukowych itd., wyciągania

właściwych wniosków z lektur naukowych i formułowaniu prawidłowych konkluzji.

Zajęcia będą miały formę warsztatów, w trakcie których krytycznemu osądowi poddane

zostaną wybrane teksty muzykologiczne, zarówno ogólne, należące do kanonu polskiego

piśmiennictwa muzykologicznego, jak i specjalistyczne – głównie z zakresu historii muzyki

powszechnej, dopasowane profilem do potrzeb uczestników Pracowni IV. Studenci będą

wdrażani do przygotowywania podstawowych form tekstów w pracy naukowej, opracowując

m.in. streszczenia prac naukowych, formułując abstrakty wystąpień naukowych, pisząc

recenzje naukowe, przygotowując na piśmie modele wniosków (aplikacji) np. na

finansowanie badań naukowych (np. grantowych), wniosków stypendialnych, itp., a w tych

ramach ćwiczone będzie również prawidłowe stosowanie podstawowych elementów

tekstów naukowych, jak bibliografia, przypisy, indeksy, itp. Omówione też zostaną

zagadnienia związane z organizacją pracy badawczej w muzykologii i szerzej – w naukach o

sztuce. Zadane do czytania teksty naukowe będą również dyskutowane w ramach debat,

poddane one zostaną wymianie argumentów i stanowić będą punkt wyjścia do definiowania

istoty sporów naukowych.

Literatura:

Umberto Eco i in., Jak napisać pracę dyplomową: poradnik dla humanistów, przekład i aneks

Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.

Roman Ingarden, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, w: Roman Ingarden, Studia z

estetyki, t. 2, Warszawa: PWN 1958, s. 161–295.

Zofia Lissa, O istocie dzieła muzycznego, w: Zofia Lissa, Wybór pism estetycznych, Kraków:

Universitas 2008, s. 85–115.

Szczegółowe lektury zostaną dopasowane do indywidualnych potrzeb uczestników pracowni

Efekty uczenia się:

Nabycie podstawowego warsztatu niezbędnego do właściwego formułowania i definiowania

problemów badawczych, do samodzielnego stawiania hipotez, do krytycznej analizy tekstów

naukowych z zakresu muzykologii i merytorycznej polemiki naukowej. Pracownia ma również

pomóc w sprawnym i rzetelnym formułowaniu argumentów naukowych zarówno w tekstach

pisanych, jak i w przekazie ustnym. Efektem uczestnictwa w Pracowni IV winno być też

przygotowanie warsztatowe do sprawnego ukończenia pracy magisterskiej spełniającej

wymogi stawiane tego typu pracom na Uniwersytecie Warszawskim.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu (oprócz obecności na zajęciach) będzie przygotowanie w

trakcie semestru kilku krótkich prac pisemnych stanowiących praktyczne wdrożenie form

tekstów naukowych omawianych w ramach Pracowni IV. Oceniana będzie trafność ujęcia

treści w ramach określonej formy tekstu, kreatywność, pomysłowość, styl pisania i

poprawność językowa.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia magisterska, 30 godzin, 8 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Szymon Paczkowski
Prowadzący grup: Szymon Paczkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia magisterska - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia będą poświęcone kształtowaniu podstaw warsztatu w pracy naukowej muzykologa.

Pełny opis:

W ramach Pracowni IV w semestrze letnim roku ak. 2024/25 studenci będą pracowali nad

kształtowaniem i pogłębianiem umiejętności oraz nabywaniem kompetencji w zakresie

przygotowania wszelkiego rodzaju tekstów naukowych z zakresu muzykologii, formułowania

hipotez i pytań badawczych, argumentacji naukowej, debat naukowych itd., wyciągania

właściwych wniosków z lektur naukowych i formułowaniu prawidłowych konkluzji.

Zajęcia będą miały formę warsztatów, w trakcie których krytycznemu osądowi poddane

zostaną wybrane teksty muzykologiczne, zarówno ogólne, należące do kanonu polskiego

piśmiennictwa muzykologicznego, jak i specjalistyczne – głównie z zakresu historii muzyki

powszechnej, dopasowane profilem do potrzeb uczestników Pracowni IV. Studenci będą

wdrażani do przygotowywania podstawowych form tekstów w pracy naukowej, opracowując

m.in. streszczenia prac naukowych, formułując abstrakty wystąpień naukowych, pisząc

recenzje naukowe, przygotowując na piśmie modele wniosków (aplikacji) np. na

finansowanie badań naukowych (np. grantowych), wniosków stypendialnych, itp., a w tych

ramach ćwiczone będzie również prawidłowe stosowanie podstawowych elementów

tekstów naukowych, jak bibliografia, przypisy, indeksy, itp. Omówione też zostaną

zagadnienia związane z organizacją pracy badawczej w muzykologii i szerzej – w naukach o

sztuce. Zadane do czytania teksty naukowe będą również dyskutowane w ramach debat,

poddane one zostaną wymianie argumentów i stanowić będą punkt wyjścia do definiowania

istoty sporów naukowych.

Literatura:

Umberto Eco i in., Jak napisać pracę dyplomową: poradnik dla humanistów, przekład i aneks

Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.

Roman Ingarden, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, w: Roman Ingarden, Studia z

estetyki, t. 2, Warszawa: PWN 1958, s. 161–295.

Zofia Lissa, O istocie dzieła muzycznego, w: Zofia Lissa, Wybór pism estetycznych, Kraków:

Universitas 2008, s. 85–115.

Szczegółowe lektury zostaną dopasowane do indywidualnych potrzeb uczestników pracowni

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)