Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pracownia IV

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3106-PRAC-IV
Kod Erasmus / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Muzyka i sztuki sceniczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia IV
Jednostka: Instytut Muzykologii
Grupy: Fakultety, Pracownie, OG
I rok II st. Muzykologia
II rok II st. Muzykologia
Pracownie dla I-II r. studiów II stopnia
Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia będą poświęcone fenomenowi muzyki dawnej w kulturze XX i XXI wieku ze

szczególnym uwzględnieniem tzw. wykonawstwa historycznie poinformowanego (ang.

historically informed performance; w skrócie HIP).

Pełny opis:

W trakcie kolejnych spotkań omawiane będą najważniejsze XX-wieczne zjawiska z obszaru

historycznie poinformowanego wykonawstwa, począwszy od przedwojennej działalności

Arnolda Dolmetscha oraz Wandy Landowskiej, przez rewolucję w podejściu do muzyki

dawnej, która dokonała się w latach 60. i 70. (Nikolaus Harnoncourt, Gustav Leonhardt,

bracia Kuijkenowie, Ton Koopman i inni), aż po krytykę Richarda Taruskina z lat 90. i

przewartościowanie przyjmowanych wcześniej założeń (np. pojęcia autentyczności w

odniesieniu do dawnych instrumentów oraz praktyk wykonawczych). Wreszcie refleksji

poddana zostanie rola muzyki dawnej we współczesnym życiu muzycznym (Bruce Haynes).

Rozważania będą prowadzone głownie w oparciu o lekturę tekstów anglojęzycznych. Ponadto

wybrane fragmenty staną się przedmiotem – kończącego kurs i obejmującego kilka spotkań –

translatorium.

Literatura:

1. Arnold Dolmetsch, The Interpretation of the Music of the Seventeenth and Eighteenth

Centuries: Revealed by Contemporary Evidence, University of Washington Press, Seattle –

London 1969 [1915].

2. Landowska on Music, red. Denise Restout, Robert Hawkins, New York 1964.

3. Nikolaus Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, przeł. Magdalena Czajka, Warszawa

1995 [Musik als Klangrede, 1982].

4. Authenticity and Early Music: A Symposium, red. Nicholas Kenyon, Oxford University

Press, Oxford 1988.

5. Richard Taruskin, Text and Act: Essays on Music and Performance, Oxford University

Press, Oxford 1995.

6. Bruce Haynes, The End of Early Music: A Period Performer’s History of Music for the

Twenty-First Century, Oxford University Press, Oxford 2007.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny udział w zajęciach, sukcesywne przygotowywanie cząstkowych prac

zaliczeniowych, a także wykonanie tłumaczenia zadanego fragmentu tekstu związanego z

historycznie poinformowanymi praktykami wykonawstwa muzyki dawnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia magisterska, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Górny
Prowadzący grup: Tomasz Górny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

Zajęcia będą polegały na wspólnej realizacji projektu badawczego. Zakres tematyczny będzie dotyczył szeroko rozumianej muzyki dawnej, zaś przedmiot i metodologia badań zostaną ustalone w porozumieniu między prowadzącym i uczestnikami.

Literatura:

Literatura przedmiotu zostanie podana przez prowadzącego w trakcie zajęć.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia magisterska, 30 godzin, 8 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Górny
Prowadzący grup: Tomasz Górny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Pracownia magisterska - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Pracownia magisterska, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Górny
Prowadzący grup: Tomasz Górny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia będą poświęcone fenomenowi muzyki dawnej w kulturze XX i XXI wieku ze

szczególnym uwzględnieniem tzw. wykonawstwa historycznie poinformowanego (ang.

historically informed performance; w skrócie HIP).

Pełny opis:

W trakcie kolejnych spotkań omawiane będą najważniejsze XX-wieczne zjawiska z obszaru

historycznie poinformowanego wykonawstwa, począwszy od przedwojennej działalności

Arnolda Dolmetscha oraz Wandy Landowskiej, przez rewolucję w podejściu do muzyki

dawnej, która dokonała się w latach 60. i 70. (Nikolaus Harnoncourt, Gustav Leonhardt,

bracia Kuijkenowie, Ton Koopman i inni), aż po krytykę Richarda Taruskina z lat 90. i

przewartościowanie przyjmowanych wcześniej założeń (np. pojęcia autentyczności w

odniesieniu do dawnych instrumentów oraz praktyk wykonawczych). Wreszcie refleksji

poddana zostanie rola muzyki dawnej we współczesnym życiu muzycznym (Bruce Haynes).

Rozważania będą prowadzone głownie w oparciu o lekturę tekstów anglojęzycznych. Ponadto

wybrane fragmenty staną się przedmiotem – kończącego kurs i obejmującego kilka spotkań –

translatorium.

Literatura:

1. Arnold Dolmetsch, The Interpretation of the Music of the Seventeenth and Eighteenth

Centuries: Revealed by Contemporary Evidence, University of Washington Press, Seattle –

London 1969 [1915].

2. Landowska on Music, red. Denise Restout, Robert Hawkins, New York 1964.

3. Nikolaus Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, przeł. Magdalena Czajka, Warszawa

1995 [Musik als Klangrede, 1982].

4. Authenticity and Early Music: A Symposium, red. Nicholas Kenyon, Oxford University

Press, Oxford 1988.

5. Richard Taruskin, Text and Act: Essays on Music and Performance, Oxford University

Press, Oxford 1995.

6. Bruce Haynes, The End of Early Music: A Period Performer’s History of Music for the

Twenty-First Century, Oxford University Press, Oxford 2007.

Uwagi:

Kryteria oceniania

Aktywny udział w zajęciach, sukcesywne przygotowywanie cząstkowych prac

zaliczeniowych, a także wykonanie tłumaczenia zadanego fragmentu tekstu związanego z

historycznie poinformowanymi praktykami wykonawstwa muzyki dawnej.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)