Pracownia IV
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3106-PRAC-IV |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.2
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia IV |
Jednostka: | Instytut Muzykologii |
Grupy: |
Fakultety, Pracownie, OG I rok II st. Muzykologia II rok II st. Muzykologia Pracownie dla I-II r. studiów II stopnia Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone fenomenowi muzyki dawnej w kulturze XX i XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem tzw. wykonawstwa historycznie poinformowanego (ang. historically informed performance; w skrócie HIP). |
Pełny opis: |
W trakcie kolejnych spotkań omawiane będą najważniejsze XX-wieczne zjawiska z obszaru historycznie poinformowanego wykonawstwa, począwszy od przedwojennej działalności Arnolda Dolmetscha oraz Wandy Landowskiej, przez rewolucję w podejściu do muzyki dawnej, która dokonała się w latach 60. i 70. (Nikolaus Harnoncourt, Gustav Leonhardt, bracia Kuijkenowie, Ton Koopman i inni), aż po krytykę Richarda Taruskina z lat 90. i przewartościowanie przyjmowanych wcześniej założeń (np. pojęcia autentyczności w odniesieniu do dawnych instrumentów oraz praktyk wykonawczych). Wreszcie refleksji poddana zostanie rola muzyki dawnej we współczesnym życiu muzycznym (Bruce Haynes). Rozważania będą prowadzone głownie w oparciu o lekturę tekstów anglojęzycznych. Ponadto wybrane fragmenty staną się przedmiotem – kończącego kurs i obejmującego kilka spotkań – translatorium. |
Literatura: |
1. Arnold Dolmetsch, The Interpretation of the Music of the Seventeenth and Eighteenth Centuries: Revealed by Contemporary Evidence, University of Washington Press, Seattle – London 1969 [1915]. 2. Landowska on Music, red. Denise Restout, Robert Hawkins, New York 1964. 3. Nikolaus Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, przeł. Magdalena Czajka, Warszawa 1995 [Musik als Klangrede, 1982]. 4. Authenticity and Early Music: A Symposium, red. Nicholas Kenyon, Oxford University Press, Oxford 1988. 5. Richard Taruskin, Text and Act: Essays on Music and Performance, Oxford University Press, Oxford 1995. 6. Bruce Haynes, The End of Early Music: A Period Performer’s History of Music for the Twenty-First Century, Oxford University Press, Oxford 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w zajęciach, sukcesywne przygotowywanie cząstkowych prac zaliczeniowych, a także wykonanie tłumaczenia zadanego fragmentu tekstu związanego z historycznie poinformowanymi praktykami wykonawstwa muzyki dawnej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRAC-MGR
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia magisterska, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górny | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
Zajęcia będą polegały na wspólnej realizacji projektu badawczego. Zakres tematyczny będzie dotyczył szeroko rozumianej muzyki dawnej, zaś przedmiot i metodologia badań zostaną ustalone w porozumieniu między prowadzącym i uczestnikami. |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu zostanie podana przez prowadzącego w trakcie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRAC-MGR
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia magisterska, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górny | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Pracownia magisterska - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PRAC-MGR
PT |
Typ zajęć: |
Pracownia magisterska, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Górny | |
Prowadzący grup: | Tomasz Górny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą poświęcone fenomenowi muzyki dawnej w kulturze XX i XXI wieku ze szczególnym uwzględnieniem tzw. wykonawstwa historycznie poinformowanego (ang. historically informed performance; w skrócie HIP). |
|
Pełny opis: |
W trakcie kolejnych spotkań omawiane będą najważniejsze XX-wieczne zjawiska z obszaru historycznie poinformowanego wykonawstwa, począwszy od przedwojennej działalności Arnolda Dolmetscha oraz Wandy Landowskiej, przez rewolucję w podejściu do muzyki dawnej, która dokonała się w latach 60. i 70. (Nikolaus Harnoncourt, Gustav Leonhardt, bracia Kuijkenowie, Ton Koopman i inni), aż po krytykę Richarda Taruskina z lat 90. i przewartościowanie przyjmowanych wcześniej założeń (np. pojęcia autentyczności w odniesieniu do dawnych instrumentów oraz praktyk wykonawczych). Wreszcie refleksji poddana zostanie rola muzyki dawnej we współczesnym życiu muzycznym (Bruce Haynes). Rozważania będą prowadzone głownie w oparciu o lekturę tekstów anglojęzycznych. Ponadto wybrane fragmenty staną się przedmiotem – kończącego kurs i obejmującego kilka spotkań – translatorium. |
|
Literatura: |
1. Arnold Dolmetsch, The Interpretation of the Music of the Seventeenth and Eighteenth Centuries: Revealed by Contemporary Evidence, University of Washington Press, Seattle – London 1969 [1915]. 2. Landowska on Music, red. Denise Restout, Robert Hawkins, New York 1964. 3. Nikolaus Harnoncourt, Muzyka mową dźwięków, przeł. Magdalena Czajka, Warszawa 1995 [Musik als Klangrede, 1982]. 4. Authenticity and Early Music: A Symposium, red. Nicholas Kenyon, Oxford University Press, Oxford 1988. 5. Richard Taruskin, Text and Act: Essays on Music and Performance, Oxford University Press, Oxford 1995. 6. Bruce Haynes, The End of Early Music: A Period Performer’s History of Music for the Twenty-First Century, Oxford University Press, Oxford 2007. |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania Aktywny udział w zajęciach, sukcesywne przygotowywanie cząstkowych prac zaliczeniowych, a także wykonanie tłumaczenia zadanego fragmentu tekstu związanego z historycznie poinformowanymi praktykami wykonawstwa muzyki dawnej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.