(in Polish) Przedmioty kierunkowe do wyboru - studia II stopnia EP - grupa 1 (3*30h) (course group defined by Faculty of Economic Sciences)
Key
If course is offered then a registration cart will be displayed.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Use one of the "i" icons below for additional information.
2024Z - Winter semester 2024/25 2024L - Summer semester 2024/25 2025Z - Winter semester 2025/26 2025L - Summer semester 2025/26 (there could be semester, trimester or one-year classes) |
Actions | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024Z | 2024L | 2025Z | 2025L | |||||||
2400-ZEWW928 | n/a |
![]() |
n/a | n/a |
Classes
Summer semester 2024/25
Groups
Brief description
(in Polish) Analizy danych w badaniach klinicznych są kursem przygotowanym we współpracy z ekspertami z firmy AstraZeneca. Podstawowym celem kursu jest zaznajomienie uczestników z tematami analiz danych w badaniach klinicznych. Dodatkowo, uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z realiami analiz poprzedzających wprowadzenie na rynek nowego leku. Analizy danych w badaniach klinicznych to kurs dedykowany zarówno studentom III roku studiów licencjackich jaki i studentom studiów magisterskich. Kurs może być użyteczny dla wszystkich studentów, którzy chcieliby zostać w przyszłości Clinical Statistical Programmers lub chociażby zapoznać się z realiami pracy w tak niezwykle ważnej dziedzinie jaką są badania kliniczne. Kurs nie stawia rozbudowanych wymagań wstępnych. Sugerowane jest uczestnictwo w kursie po zaliczeniu kursy Statystyki Matematycznej. Prowadzący zaprezentuje podstawy programu R i SAS. Nie ma warunku wcześniejszej znajomości tych programów. |
|
||||
2400-ZEWW846 |
![]() |
n/a | n/a | n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
(in Polish) Kurs przygotowany przez Google prowadzony jest w pełni online za pośrednictwem platformy QWIKLABS. Kurs składa się z 3 obowiązkowych modułów i 4 dodatkowych modułów, których ukończenie nie jest konieczne do uzyskania zaliczenia. W każdym module dostępne są materiały wideo, interaktywne ćwiczenia oraz quiz sprawdzający wiedzę. W trakcie kursu studentów wspiera wykładowca z UW oraz dział techniczny Google. Szacowany nakład pracy potrzebny do ukończenia obowiązkowych modułów to ok. 40 godzin. Kurs przeznaczony jest dla osób, które ukończyły kurs From Data to Insights będący wprowadzeniem do narzędzi Google Cloud Platform. |
|
||||
2400-ZEWW808 |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
2400-ZEWW785 | n/a |
![]() |
n/a |
![]() |
Classes
Summer semester 2024/25
Groups
Brief description
The aim of this course is to provide enhanced knowledge allowing the participants to make the right marketing decisions in the organization and understand the key categories and processes in marketing management. |
|
||||
2400-ZEWW884 |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami ilościowymi wykorzystywanymi w obszarze zarządzania ryzykiem i stosowanych na potrzeby wyznaczenia kapitału kapitałowego w modelu wewnętrznym w firmie ubezpieczeniowej lub banku. W trakcie zajęć omówione zostaną miary ryzyka, modele wielowymiarowe czynników ryzyka, metody analityczne i symulacyjne wyznaczania miar ryzyka i kapitału ekonomicznego, metody alokacji kapitału z poziomu spółki do linii biznesowych. Nacisk zostanie położony na konstrukcję modeli wielowymiarowych przy pomocy funkcji łączących kopuł. Tematy z rachunku prawdopodobieństwa i modeli ryzyka zostaną zilustrowane poprzez budowę uproszczonego modelu wewnętrznego i wykonanie stosowanych obliczeń. Przedmiot może stanowić pomoc w przygotowaniu studenta do państwowych egzaminów aktuarialnych. |
|
||||
2400-ZEWW924 |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
(in Polish) Tematyka kursu koncentruje się na modelach ryzyka kredytowego stosowanych w bankach komercyjnych. Szczególna uwagę poświęcono modelom ekonometrycznym wykorzystywanym do wyznaczania oczekiwanych strat kredytowych zgodnie z Międzynarodowy Standardem Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) 9. Program kursu zakłada szczegółowe omówienie i estymację poszczególnych parametrów ryzyka kredytowego, które następnie zostaną połączone w celu otrzymania modelu oczekiwanych strat kredytowych całego portfela kredytowego. Konstrukcja kursu odpowiada aktualnym potrzebom na rynku pracy. Zajęcia mają formę warsztatów – są połączeniem teoretycznych wykładów z elementami praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w ramach modelowania i programowania w wybranym pakiecie statystycznym. Praktyczna część kursu prowadzona będzie w języku R. Przedmiot został przygotowany we współpracy z mBankiem. Dla najlepszych uczestników kursu możliwe będzie przedstawienie oferty zatrudnienia w mBanku. |
|
||||
2400-ZEWW768 |
![]() |
n/a | n/a | n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
The main aim of this class is to develop students' abilities to create their own computer procedures, functions, and programms for statistical and econometric purposes. The course is thought to deepen students' knowledge gathered during their graduate studies. To create computer procedures and functions students will have to refer to their knowledge from courses: Statistics and Econometrics for undergraduates and Advanced Econometrics I. |
|
||||
2400-ZEWW926 | n/a |
![]() |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Summer semester 2024/25
Groups
Brief description
(in Polish) Zajęcia oparte na grze strategicznej będącej symulacją realnego środowiska biznesowego na przykładzie branży FMCG. Studenci podejmują decyzje dotyczące strategii, marketingu, finansów itp., aby zrozumieć różne aspekty zarzadzania firmą. Są to zajęcia interaktywne, które łączą wiedzę teoretyczną i doświadczenie praktyczne co sprawia, że jest to emocjonująca nauka poprzez realne zdarzenia, rozwiazywanie problemów, podejmowanie decyzji oraz dyskusje i współpracę. Gra jest przygotowana w formie aplikacji. Algorytm gry odzwierciedla realnie występujące zagadnienia, problemy oraz zmusza do podejmowania kluczowych decyzji strategicznych w kilku obszarach biznesowych (produkcja, łańcuch dostaw, marketing, sprzedaż oraz finanse przedsiębiorstwa). Każdy obszar jest ściśle ze sobą powiązany a poszczególne decyzje wpływają wzajemnie na siebie w sposób bezpośredni lub pośredni. |
|
||||
2400-ZEWW828 |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
Bayesian approach is more and more popular in all areas of economics. This applies to both economic theory itself and applied economics (not only econometrics). Machine learning methods also successfully apply the Bayesian concept. The course will consist of 2 modules. In the first part of the course, we will introduce the Bayesian approach. We will show, using the classic linear regression, how typical (analytical) Bayesian inference is conducted. Importantly, we will also discuss Markov Chain Monte Carlo (MCMC) methods, which are commonly used in Bayesian time series modeling. In the second block of classes, we will use the Bayes formula to estimate models that belong to the canon of modern time series econometrics. We will consider both univariate and multivariate models. |
|
||||
2400-ZEWW766(ACCA) |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
The aim of the course is to familiarize students with the theory and practice of the budgeting process in a company, including its traditional and modern concepts, and to educate students in the sense of the importance of the budgeting process for the management of the company. During the classes, students will learn what are the objectives and functions of budgeting in the company, what are the different methods of creating a budget, learn to prepare it and learn the rules of budget control, including the analysis of deviations from budgeted values. The course is a free choice subject for students of all faculties and years of study, it is also a mandatory subject for students who wish to obtain F5 (Performance Management) ACCA credits. Course completion shall be in writing and shall consist of a single-choice test and assignments. The final assessment is also influenced by the work (also in groups) during the classes. |
|
||||
2400-M1EPBP |
![]() |
n/a | n/a | n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
(in Polish) Celem zajęć jest przekazanie wiedzy oraz trening umiejętności praktycznych dot. planowania, organizowania i przeprowadzania projektów w zakresie badań marketingowych, z zastosowaniem różnorodnych metod i technik badań ilościowych i jakościowych, adekwatnie do celu i kontekstu. Zajęcia prowadzone są w formie wykładu, dyskusji, prac projektowych oraz ćwiczeń związanych z przeprowadzaniem badań marketingowych wg wybranych metodyk i obszarów badawczych. |
|
||||
2400-ZEWW906 |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
2400-ZEWW804(ACCA) |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
(in Polish) Po uzyskaniu akredytacji, przedmiot ten może stanowić podstawę zaliczenia modułu „Corporate and Business Law (LW) (GLO)” kwalifikacji ACCA(the Association of CharteredCertifiedAccountants), a zatem daje szansę zdobycia jednego z dyplomów ACCA. Podczas konwersatorium studenci zapoznają się między innymi z takimi zagadnieniami jak: podstawowe cechy systemu prawnego, Konwencja Narodów Zjednoczonych o umowach międzynarodowej sprzedaży towarów, obowiązki kupującego i sprzedającego w transakcjach o charakterze międzynarodowym, dokumenty przewozowe i środki płatności, tworzenie i organizacja spółek handlowych, finansowanie i zarządzanie spółkami handlowymi, prawo upadłościowe, odpowiedzialność karna za naruszenie przepisów prawa handlowego. Zajęcia mają formę spotkań bezpośrednich. Po zapoznaniu się z aspektami teoretycznymi danego zagadnienia, studenci analizują konkretne problemy praktyczne. |
|
||||
2400-ZEWW930(ACCA) |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
No brief description found, go to course home page to get more information.
|
|
||||
2400-ZEWW837 |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
In employees, the ability to quickly perform analyses and clearly present their results (e.g. in the form of dashboards) is extremely valuable, regardless of their position in the company. Microsoft Excel provides great opportunities in the area of strongly developing Business Intelligence in the form of appropriate tools and add-ons, ie: Power Query, Power Pivot, Power Map. These tools provide a lot of advantages related primarily to speed, efficiency and interactivity, compared to standard spreadsheet functionalities, and knowledge of Microsoft Excel BI tools is becoming an indispensable element among the skills of employees working with data. |
|
||||
2400-ZEWW840 |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
Data visualisation and data storytelling are among the key skills in today’s labour market. The primary aim of this course is to equip students with the skills and tools necessary to draw insights from diverse datasets and to effectively communicate these insights. By the end of the course, participants will understand how to ensure that the information they convey is valuable, tailored to the audience’s needs, and presented in a clear, comprehensible, and engaging manner. The main tool used in the course is Tableau, a software widely employed in Business Intelligence for creating interactive data visualisations. |
|
||||
2400-ZEWW669 |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
The course aims to familiarize participants with the creation, modification and management of databases using SQL language, which is the standard used in databases such as Oracle, Sybase, Informix, Microsoft SQL Server, Access, etc. Students will become acquainted with the theoretical and the practical issues of database creation, maintenance and management. Special attention will be paid to the SQL queries in databases such as MS SQL Server. CAUTION: This course is is equivalent to course: BAZY DANYCH – ZASTOSOWANIA JĘZYKA SQL. |
|
||||
2400-ZEWW922 |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
The course is the first level of the educational path "Analytical dashboards using Business Intelligence tools" and consists of two parts. The first part is devoted to working effectively in Excel using the novelties of Office 365 and includes learning how to create interactive dashboards and automate the reports you create. The second part is devoted to Business Intelligence tools in Excel, including Power Query, Power Pivot, Power Map and a discussion of various business cases. The knowledge gained in this subject is required by employers for all analytical positions. Completion of the course will not only enhance the students' analytical skills, but will also be a valuable asset on a resume. Note: classes are conducted in hybrid form (classroom or remote - your choice). |
|
||||
2400-ZEWW874 |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
The Effective work in MS Excel training is aimed at people working in Excel and wanting to: - systematize Excel knowledge and learn how to do your daily work more efficiently; - learn more effective working methods (keyboard shortcuts, tools, functions, methods); - get to know the new functions and tools of Excel 365 and see what possibilities they offer; - deepen your knowledge of data analysis and visualization; - learn how to create interactive dashboards; - be able to automate analyzes created in Excel. |
|
||||
2400-ZEWW720 |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
The subject on establishing and running a company will allow to acquire knowledge and skills necessary to set up an independent enterprise and learn the basic principles of the functioning of companies in the economy. |
|
||||
2400-ZEWW606 |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
Macros in VBA allow you to automate most of the daily activities performed in Excel (as well as in other MS Office programs), thanks to which our work becomes more efficient and error-free. VBA courses follow the motto "do not waste your precious time on routine, repeated daily activities". It is better to create an application that will automatically import data from the Internet to a spreadsheet, prepare a graphical and statistical report, and then print the results or send them by e-mail to the Supervisor / Client, than to perform the same activities repeatedly. The possibilities of the VBA language are enormous, and their use is really only limited by human imagination. |
|
||||
2400-M1EPZKL |
![]() |
n/a | n/a | n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
(in Polish) 1. Celem zajęć jest ukazanie specyfiki zarządzania zasobami ludzi oraz dostarczenie słuchaczom różnych kształcących doświadczeń w tej dziedzinie. Firmy coraz bardziej korzystają z kapitału intelektualnego ludzi, ich motywacji i zdolności do uczenia się widząc w tym obszarze przedsiębiorstwa coraz większe źródło wartości i przewagi nad konkurencją. 2. Treść: Nauka zarządzania kapitałem ludzkim z pozycji menedżera i rozwoju osobistego 3. Metoda: konwersatorium i ćwiczenia 4. Studenci studiów zaocznych 5. Forma zaliczenia: aktywne uczestnictwo na zajęciach; referat końcowy |
|
||||
2400-M1EPMM |
![]() |
n/a | n/a | n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
The aim of the course is to provide understanding of the marketing motives and decisions of firms operating in various forms on foreign markets. Also the complex interface between the effects of their marketing strategies and the local, regional and global environment is investigated. The course ends with an analysis of evolution of global marketing strategy and best marketing practice. Concepts, ideas and processes are analyzed from a theoretical standpoint and then illustrated in real life situations. Some knowledge of marketing essentials would definitely facilitate following and understanding the course. |
|
||||
2400-ZEWW825 | n/a | n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2025/26
Groups
Brief description
The course is aimed to teach students programming in the Python language, the most searched after language in Google. The course is conducted from the basics, therefore no prior knowledge of programming or computer science is required. At the beginning, basics of programming and Python will be presented. Next, most important libraries and solutions for economics and analytics will be taught. The goal of this course is theoretical preparation of students to let them increase their knowledge on their own or on other courses. |
|
||||
2400-ZEWW611 |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
MA/BA. The primary aim of managerial accounting is an organization of activities of an enterprise and their control. We will begin by becoming familiar with nature of costs and its support of short and long term decision-making processes. Next, we shall study how the organizational mission and structure impact financial results and decisions taken by the managers. Finally, we will analyze the effects of decisions taken on the results achieved by the firm as well as the scope and content of accounting information. The aim of the course is to share the knowledge and help students gain practical abilities. The knowledge will allow students to better understand relations between organizational aims, structure and the role of accounting in coordination, control and management of a firm. Moreover, it allows students to practice professional and communicative abilities by analyzing issues, which will aid in problem identification as well as defining important from less important information. |
|
||||
2400-ZEWW321 |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
(in Polish) Przedmiot ma na celu wprowadzenie Studentów w praktyczny świat biznesu. Kluczowym celem przedmiotu jest pokazanie, jak przełożyć wyniki modelowania i suche statystyki na akcyjne biznesowo rekomendacje. Na przestrzeni jednego semestru studenci dowiedzą się, jakie zastosowania ma ekonometria w świecie marketingu oraz będą mieli okazje rozwinąć kompetencje kluczowe na rynku pracy. Zdobędą również podstawy wiedzy marketingowej. W trakcie zajęć wykonany zostanie szereg ćwiczeń praktycznych obejmujących pracę z danymi z użyciem R Studio (wystarczy bardzo podstawowa znajomość – umiejętność uruchomienia programu i absolutnie podstawowej obsługi – reszty nauczycie się w trakcie zajęć), tworzenie podstawowych modeli, przeprowadzanie kluczowych analiz biznesowych oraz tworzenie rekomendacji. |
|
||||
2400-M1EPNEG |
![]() |
n/a | n/a | n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
The aim of the course is to transfer knowledge and practice practical skills related to efficient communication, solving conflicts and negotiations. Negotiations will be presented as effective method of solving conflicts and group decision-making, requiring high level of communications skills. The students will learn and practice building negotiation strategies and using techniques of conducting negotiations, including socio-economic and cultural context of negotiations. In order to obtain the educational effects concerning students competences of participating in negotiation processes, workshops will take place during the classes, enabling students taking part in negotiation games. The assessment of these team games and the assessment of an essay written by the students individually will be the basis for obtaining the credit for the subject. |
|
||||
2400-ZEWW755(ACCA) |
![]() |
n/a |
![]() ![]() |
n/a |
Classes
Winter semester 2024/25
Groups
Brief description
Brief description of the course The aim of the course is to present tools to control the economic processes necessary for business management (but also applicable in public administration). During the course, students will become familiar with how to report financial and non-financial information, in the short and long run, how to create their own sets of indicators, and how to objectively assess managers or decision making units. Classes are focused on the practical aspects of controlling and require solving tasks with the support of a computer, as well as preparing the individual projects as part of a team. Forms of assessment are as follows: the final exam, and the presentation of the final projects. |
|
||||
2400-ZEWW823 | n/a | n/a | n/a |
![]() |
Classes
Summer semester 2025/26
Groups
Brief description
(in Polish) Dziedziną ekonometrii długo jeszcze będącą poza zasięgiem metod uczenia maszynowego jest analiza danych panelowych. Ekonometria danych panelowych jest tematem niezwykle szerokim. Na zajęciach omówione zostaną modele panelowe dla zmiennej zależnej każdej postaci: ciągłej, ograniczonej, dyskretnej jakościowej i ilościowej (całkowitoliczbowej). Przedstawione zostaną modele panelowe uwzględniające endogeniczność i wykorzystujące metodę zmiennych instrumentalnych. Zaprezentowane zostaną również sposoby estymacji dynamicznych modeli panelowych. |
|
||||
2400-ZEWW750 | n/a |
![]() |
n/a | n/a |
Classes
Summer semester 2024/25
Groups
Brief description
The main goal of the course is to provide students with skills to use Python programming language for data analysis in economic problems in a fast and effective way. Most important Python libraries for typical business analysis purposes are presented to students. |
|
||||