Językoznawstwo historyczno-porównawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-JHP-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.302
|
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo historyczno-porównawcze |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie KJOMiB Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie Wydziału Polonistyki |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Założenia (opisowo): | Ogólna wiedza o języku naturalnym. Mile widziana znajomość języków obcych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z założeniami, metodami, zadaniami, historią oraz osiągnięciami indoeuropejskiego językoznawstwa historyczno-porównawczego. Ponadto zaznajomienie studentów z podstawową terminologią językoznawczą najczęściej spotykaną w pracach teoretycznych i materiałowych z tego zakresu. Kluczowe pojęcia i zjawiska zostają omówione na materiale z języków indoeuropejskich ze szczególnym uwzględnieniem języków bałtyckich oraz słowiańskich i germańskich. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zostaną poruszone poniższe zagadnienia: – Powstanie językoznawstwa historyczno-porównawczego. Jego rozwój. Główni przedstawiciele i ich dzieła ze szczególnym uwzględnieniem badań nad językami bałtyckimi w nawiązaniu do języków germańskich i słowiańskich. – Opis fundamentalnych osiągnięć językoznawstwa historyczno-porównawczego, obejmujący między innymi rekonstrukcję języka praindoeuropejskiego, prawa głosowe, analogię, apofonię, rekonstrukcję wewnętrzną, rekonstrukcję zewnętrzną, teorię drzewa genealogicznego, teorię falową, teorię laryngalną i in. – Języki indoeuropejskie. Rozpad jedności praindoeuropejskiej na dialekty satem i kentum. Rodziny i grupy języków indoeuropejskich. Ekspansja języków indoeuropejskich na świecie. – Rozróżnienie językoznawstwa historyczno-porównawczego i typologii językowej. – Podstawowa terminologia językoznawcza spotykana w opracowaniach historyczno-porównawczych. |
Literatura: |
Ron Asher (Ed.) (1993, 1st edition) / Keith Brown (2006, 2nd Edition), Encyclopedia of Language and Linguistics. James Clackson, Indo-European Linguistics. An Introduction, Cambridge: University Press, 2007, rozdiały 1,2 Leszek Bednarczuk (red.) (1986). Języki indoeuropejskie. Tom 1. i 2. Warszawa: PWN. (strony: tom 1.: Leszek Bednarczuk, Wprowadzenie: 19-49, tom 2.: Wojciech Smoczyński, Języki bałtyckie: 817-905). J. Bouma, Sound laws, In: Robert Stephen Paul Beekes (2011). Comparative Indo-European Linguistics: An Introduction. (2nd Edition). John Benjamins Publishing Company. (https://archive.org/details/ComparativeIndoEuropeanLinguistics) James Clackson (2007). Indo-European Linguistics. An Introduction. New York: Cambridge University Press. (http://caio.ueberalles.net/Indo-European-Linguistics-Introduction/Indo-European%20Linguistics%20-%20James%20Clackson.pdf) Benjamin W. IV Fortson (2004/2010). Indo-European Language and Culture. An Introduction (2nd Edition). Blackwell Publishing Ltd. (strony: 1-15, 364-389). (http://caio.ueberalles.net/Indo-European-Linguistics-Introduction/Indo-European%20Language%20and%20Culture%20-%20Benjamin%20W.%20Fortson%20IV.pdf ) Adam Heinz (1978). Dzieje językoznawstwa w zarysie. Warszawa: PWN. (strony 122-142, 152-164, 170-205, 438-442). Kazimierz Polański (red.) (1999). Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Wrocław – Warszawa – Kraków: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich Wojciech Smoczyński (2007). Słownik etymologiczny języka litewskiego. Wilno: Vilniaus universitetas. (strony XXI–XXVII) Eva Tichy (2009). Indogermanistisches Grundwissen für Studierende sprachwissenschaftlicher Disziplinen. Bremen: Ute Hempen Verlag. Adam Weinsberg (1983). Językoznawstwo ogólne. Warszawa: PWN. (strony 72-106). Ilse Wischer. Grammaticalization. In: Encyclopedia of Language and Linguistics. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu seminarium student: (WIEDZA) - zna historię, założenia, metody, zadania, przedstawicieli oraz osiągnięcia indoeuropejskiego językoznawstwa historyczno-porównawczego, - zna podstawową terminologię, spotykaną w pracach teoretycznych i materiałowych z językoznawstwa historyczno-porównawczego, - zna rodzinę języków indoeuropejskich (UMIEJĘTNOŚCI) - potrafi analizować fakty diachroniczne w podstawowym zakresie na materiale z języków bałtyckich, słowiańskich i germańskich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena na podstawie aktywności na zajęciach oraz końcowego testu pisemnego (pytania zamknięte i otwarte). Student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym. Podczas zajęć studenci mogą posługiwać się modelami i narzędziami AI, np. do gromadzenia materiałów, ich przeszukiwania, opracowania stanu badań czy tworzenia bibliografii. Wykluczone jest jednak stosowanie generatywnej AI w celach interpretacyjnych, do tworzenia wypowiedzi pisemnej czy do opracowywania fragmentów tekstu. |
Praktyki zawodowe: |
(tylko po angielsku) none |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kitlasz, Danuta Roszko, Joanna Tabor-Książyk | |
Prowadzący grup: | Danuta Roszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kitlasz, Danuta Roszko, Joanna Tabor-Książyk | |
Prowadzący grup: | Danuta Roszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.